Så här känner du igen skimmarna...

Igår fick jag ett otrevligt samtal ifrån min bank som sa att mitt kort hade blivit kopierat!!! Jag har gått igenom alla min transkationer men ingen har tagit någonting och tur är väll det. Men det känns faktiskt ganska läskigt. Mitt kort är spärrat nu och idag var jag tvungen att gå tidigare ifrån jobbet eftersom banken alltid bara har öppet till tre?!

Men hur vet man att det är en säker bankomat man använder? här är lite att tänka på om du ta ut pengar i kort automat.







Denna bankomat är en falsk bankomat. Ni ser den vit "skärmen" som finns under texten Bankomat, det är någon som har satt dit den, och placerat en liten kamera vid skärmen, även knappsatsen där du trycker in din kod är falsk och det sitter en digital kortläsare där du stoppar in ditt bankkort.  Eller hur, det är inte lätt att se någon skillnad!



Så här ser det ut i bedragarnas kameror. Dem sitter ofta i en bil lite längre bort och får dessa kamerabilder digitalt samtidigt som dem får ditt kort nummer via kortläsaren digtalt. Så håll alltid för med handen när du trycker in din kod.




Såhär ser den lilla kortläsaren ut. Det är jättesvårt att se om det verkligen är en kortläsare där eller om bankomaten ska se ut så, eller hur? Jag tror jag hädan efter alltid ska börja vicka på den där kortläsaren och känna om den sitter lite löst innan jag stoppar in mitt bankomatkort.



Här är en bild på en "riktig" Bankomat. DEn haär har sin ursprungliga knappsatts.

Jag hoppas jag kan rädda någon där ute ivärlden ifrån att få sitt kontokort kopierat.

Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0